Reparation af Grammofon

Fjederen var i uorden på denne grammofon, desuden var den udvendigt blevet behandlet med skibslak. Shellac ville have været den korrekte måde at gøre det på. Udover det, var der de mere almindelige forebyggende vedligeholdsopgaver

Fjederhuset, defekt fjeder Klar til lodning af fjeder Fjeder efter lodning
Fjederen var gået. Den var hoppet af i fastgøringen. Endvidere var der et gammelt brud som var blevet samlet med en skue! Fjederen blev taget ud - her skal der gås forsigtig til værks, for fjederen har nogen forspænding, den kan slå meget hårdt. Ud kom den, og blev afrenset. En knækket fjeder af denne slags er ikke nem at reparere når bruddet er så nært centrum. jeg kan kun prøve at sølvlodde, og så håbe at det holder. Under sølvlodningen skal jeg undgå at varme nabovindingerne i fjederen op, de afdækkes med asbest, ja puha, asbest. Så loddes der med sølv, og loddestedet afrenses for overskydende fluss. Derefter bliver fjederen smurt ind i lidt fedt, og lagt tilbage i fjederhuset.

Optrækshjul afrenses Tandhjul renses. Forkromning opfriskes

Vi er ikke helt færdige med den fjeder. Optrækshjulet er fuld af snavs, og det kan forhindre den pal der skal forhindre dette hjul i at dreje baglæns, i at falde på plads. Sker det, kan håndsvinget til optræk brække håndleddet på den der trækker grammofonen op. Så det skal renses, og grater som er opstået under brugen skal skæres af. Også de øvrige tandhjul har samlet snavs, det vil føre til ujævn gang og for meget slid hvis ikke dette snavs fjernes. De forkromede dele var blevet noget matte. Her slibes forkromningen med sandpapir, kornstørrelse 1200. Derefter poleres der på polermaskine, først med slibevoks, siden med polervoks.

Brud på pickup'ens balancearm Umiddelbart efter lodning Kugleleje til pickuparm adskilt

På picup'en var den balancearm der overfører nålens vibrationer til en membran knækket. Bruddet afrenes og delene fastspændes så de bliver i position under lodning. De blev i position under lodningen, herefter kunne loddestedet afrenses og pudses. Pickuparmen kører på et kugleleje, og det var fuld af gammelt stift fedt. Dette leje blev adskilt og renset.

Kassen indpakket i folie Første lag shellac afpudses Sidste gang shellac

Kassen havde fået skibslak, og det skulle den ikke have haft!. Skibslakken slibes lidt med sandpapir kornstr. 100 for at bryde den blanke overflade. Derefter påsmøres brun sæbe, og overfladerne dækkes med tynd plasticfolie. Efter et døgn, kan den gamle lak vaskes af. Træet skal derefter neutraliseres med lidt eddikesyre, og så skal det tørre. Derefter slibes træet lidt med sandpapir og så er det klar til at få shellac. Når første lag er tørt, afslibes det med en slibemåtte, og derefter følger de næste lag shellac. Indtil den ser sådan ud:





Spørgsmål besvares gerne: k_c_museum@yahoo.dk

Tilbage